Geheugentest.

Image

Op de website van Economische Impuls Zeeland zie ik een artikel staan over de geheugentest die mensen in Zeeland vanaf juli 2013 kunnen laten afnemen. Het gaat om het vroegtijdig opsporen van dementie.

Dit roept onmiddellijk associaties bij mij op. Mijn geheugen is waarschijnlijk nog intact. Waarschijnlijk, want ik heb de geheugentest nog niet gedaan. Ook kan ik mij overigens niet aanmelden, want ik woon niet in Zeeland. Vroeger wel, vandaar dat mijn geheugen nu geprikkeld wordt. Als geboren Zeeuwse ben ik trots op Zeeland. Zeeland is de afgelopen jaren ook heel mooi geworden. Als ik aan Zeeland denk, waar ik zo’n 20 jaar gewoond heb, dan denk ik aan lange dijken met bomenrijen en vele fietsuurtjes. De hele zak van Zuid-Beveland heb ik op de fiets doorkruist. Ik denk aan de onweersbuien die vanuit Frankrijk en België over de Westerschelde Zuid-Beveland binnenkwamen en ik rillend in mijn bed lag, gordijnen stevig dichtgetrokken. Vaak kwam de stevige onweersbui met harde klappen na een half uur weer terug, omdat hij niet over de Oosterschelde heen kwam, waarschijnlijk vanwege het verschil in luchtdruk.

Ik dwaal een beetje af, dat heb je soms met herinneringen. Het geheugen kan onder andere ook beïnvloed worden door voeding. Voeding is mijn stokpaard, mij al op jonge leeftijd door mijn moeder met de pap ingegeven, karnemelkse pap!

Een van de belangrijkste voedingsstoffen voor de hersenen is vet. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Ik ben dol op roomboter op het brood en zelfgemaakte sausjes met verse room.

Eieren, bijvoorbeeld een ganzenei, zitten boordevol met gezonde stoffen. Wat wetenschappelijke namen op een rijtje: choline, rijkelijk voorkomend in het ei, is goed voor het geheugen, de zenuwen en zelfs onze spieren. Choline is nodig om lecithine aan te maken en dat zorgt weer voor een goede cholesterolverhouding in onze aderen, wat weer goed is voor het hart.

Mijn hart, hopelijk gezond, want ik eet regelmatig een ei, heeft een warm gevoel voor Zeeland.

Erna Daalman

18 juni 2013

Leave a Reply

