Goud.

Afbeelding

Al geruime tijd is Nederland in de ban van het goud. Er wordt gesproken over historisch hoge goudprijzen. In ieder winkelcentrum bij mij in de buurt staat er een tijdelijke toonbank in stijlvol zwart met een goudkleurige rand en een dame of heer erbij die zo uit een commercial weggelopen kan zijn. Ik ben er steeds langsgelopen, want ik heb wel wat gouden sieraden, maar die zijn vooral waardevol op emotioneel gebied.

Jaren geleden heb ik bij de verkoop van een schilderij grote gouden oorringen gekregen, omdat de opdrachtgever zo blij was met het resultaat. Altijd als ik deze oorbellen draag denk ik daaraan. Ik heb ook nog wat gouden ringen, maar draag inmiddels al jaren geen ringen meer. De reden is dat mijn oom zijn ringvinger vroeger is verloren, doordat de ring bleef haken achter een stuk metaal. En de mooiste piano staat bij mij in huis, een Yamaha Silent, waar ik af en toe op speel, graag blijvend met tien vingers.

Ook vroeger was er veel goud om mij heen. Regelmatig ging ik met mijn moeder naar het Gouddoppertje in Goes. Ik heb van haar een paar ringen gekregen, maar vaak moest er ook iets vermaakt worden. Mijn oma’s droegen de Zeeuwse Klederdracht. Vele lagen kleding over elkaar heen, allemaal systematisch geschikt, gesteven en behangen met goud. Dit goud moest één keer in de zoveel tijd schoongemaakt worden. En soms werden de Zeeuwse Stikken met zuiver goud op kleur gebracht. Dan werden de stikken in goud ondergedompeld en dat heet in het Zeeuws: doppen. De juwelierszaak kreeg al in de 19e eeuw de bijnaam Gouddoppertje, een begrip in Zeeland. Ook in mijn juwelendoosje liggen meerdere sieraden van deze gerenommeerde zaak. Al sinds 1857 en vijf generaties is dit een familiezaak. Er was ook altijd tijd voor een praatje én een kopje koffie. Volgens mij is dat de kracht van dit bedrijf, de oude Zeeuwse waarden zijn behouden gebleven: tijd en aandacht.

Als je aan goud denkt, denk je vaak aan sieraden. En inderdaad, het dragen van echt gouden sieraden is speciaal, het geeft een bijzonder gevoel. Vroeger hadden de Chinezen ook gouden sieraden, voor de gezondheid werden deze met de soep meegekookt. Ze werden er daarna weer uitgehaald, ongeschonden. Dit wordt de traditionele Chinese geneeskunst genoemd en deze bestaat al zo’n 6 eeuwen. Het gebruik van colloïdaal goud of goudwater kan een lang en gezond leven garanderen. In de geschiedenis staat bekend dat Cleopatra iedere nacht een gouden gezichtsmasker zou hebben gedragen. Ze schijnt een gave en jeugdige huid te hebben gehad, geen lang leven. Dat lag echter niet aan de goudtherapie, ze heeft het zelf beëindigd, waarschijnlijk omdat ze de macht over Egypte verloor.

Nederland is in de ban van het goud op meerdere gebieden. Er kan belegd worden in goud: een waardevaste investering. Voor directe cash verkoop je de oude sieraden. En als je jong wilt blijven drink je goudwater en draag je af en toe een Gold Facial. Goede raad is goud waard !

Erna Daalman,

22 juli 2013

Leave a Reply

