Salade Rotterdam.

Salade Rotterdam

Een poosje geleden kreeg ik van een cursist de vraag of er een speciale workshop schilderen georganiseerd kon worden. Natuurlijk! Het werd een workshop schilderen met lunch. Speciaal voor deze workshop en de daarop volgende, heb ik een speciale salade gecreëerd. Dat is natuurlijk wat kunstenaars doen. Iets maken. Proberen iets nieuws te maken. Dat doe ik meestal op doek. Vaak is dat niet nieuw, maar een nieuw werk binnen mijn stijl. Iets nieuws creëren is namelijk verschrikkelijk moeilijk. Anno 2014 is praktisch alles al eens gedaan. Je vervalt vaak in je eigen herhalingen of die van anderen.

Met de salade heb ik een link gelegd tussen de schilderkunst en de kookkunst.

De salade bestaat uit een groen geheel met accenten wit. Dat wit komt overigens uit de tuin van het atelier. De Cox Orange die daar staat levert prachtige zuurzoete appels op die zich uitstekend laten schikken in een salade. Of in een stilleven … De start voor dat stilleven is vandaag, 12 augustus 2014, aangevangen. Dit is niet makkelijk voor een kunstenaar die altijd beestjes schildert.

In de salade zit een compositie van 7 elementen. Daar is bewust voor gekozen, omdat aan het getal 7 bijzondere eigenschappen toebedeeld worden. Als ik dit even bij de kunst plaats, dan kan ik vertellen dat de salade als enige kleur groen heeft, maar het spectrum 7 kleuren. De algemene betekenis van het getal 7 is dan ook: “het is klaar, het is voltooid”.

Deze Salade Rotterdam is klaar!

Leave a Reply

