Roodborstje

Roodborstje 2014

Gisteren, 28 september 2014, heb ik het schilderij van het roodborstje afgemaakt. Ik heb dit onderwerp bedacht, omdat het roodborstje ook het thema is voor de workshops “Herfstplaatje”, die ik via de Rotterdampas geef. Volgende week zaterdag is de laatste workshop van dit seizoen. De cursisten maken prachtige tekeningen van roodborstjes.

Het roodborstje spreekt mij aan. Het is een zangvogeltje en in het kader van de emancipatie vind ik het bijzonder dat de mannetjes én vrouwtjes zingen, vooral in de herfst. Inmiddels is het echt herfst. Prachtige herfstdagen zijn er dit jaar. Niet te koud en de bladeren kleuren al heel licht naar geel, oranje en rood. En er zijn al mooie herfstluchten te bewonderen. Wolkenpartijen met vele tinten grijs. Wel 50 verschillende tinten. Ook die komen in mijn nieuwe serie voor: de achtergrond van deze schilderijen is grijs. Verschillende tinten grijs, van donker naar licht. Dit schilderij van het roodborstje heeft intuïtief een achtergrond gekregen van heel licht grijs. En een rood vierkant, omdat daar de kleur rood in paste. Een roodborstje is immers niet rood. Hij heeft een oranje borst. Met die oranje borst hupt hij of zij ook regelmatig door de tuin van het atelier. Hij laat zich niet makkelijk fotograferen, is continue op zijn hoede. Maar … we delen het fruit dat in de tuin groeit. Ook spreekt de betekenis van het roodborstje mij aan. Het staat symbool voor hoop. Dat kunnen we in deze tijd wel gebruiken.

Wikipedia geeft als definitie voor hoop dat je een onzekere verwachting hebt of een bepaalde gebeurtenis zal plaatsvinden. Onze toekomst is onzeker, maar dat is altijd al zo geweest. Ik ben opgegroeid in Zeeland. Op het platteland, met veel natuur én vogels om mij heen. Maar, er was ook een bepaalde dreiging. In 1953 is er de watersnoodramp geweest. Dat was later voor mij als klein meisje nog zichtbaar aan de huizen, boerderijen en tuinen. Inmiddels is alles prachtig opgeknapt, veelal door de volgende generatie. En in mijn jeugd werden de dijken en het land ook aangepakt, de ruilverkaveling heette dat. Dit werd gedaan om Zeeland beter te beschermen.

Maar, als er hoog tij was of springvloed, was er dijkbewaking. En er werden soms zakken zand neergezet bij de zwakke plekken op de dijk. Samen met mijn vader ging ik wel eens kijken. De wind blies ons dan bijna omver. Thuisgekomen en in bed, gierde de wind om het huis met een gigantisch lawaai. Sindsdien hebben de dijken het gehouden. Maar het gevoel, ook al was ik in 1953 nog niet geboren, zit nog in mij. Daarom heeft de  spreuk op het wapen van Zeeland: “Luctor et Emergo”, voor mij, ook vanwege andere, persoonlijke redenen, een bijzondere betekenis.

Luctor et Emergo: ik worstel en kom boven. Een spreuk die bij mijn basis past en in mijn toekomst. Met hoop. Ik hoop nog veel roodborstjes te schilderen.

3 thoughts on “Roodborstje

  1. Liebe Erna,
    das Rotkehlchen ist bezaubernd- der starke Kontrst im Hintergrund bringt das Fragile des Vogels gut zum Ausdruck und das leicht surreale Moment des Fliegens der anderen Vögel…

    Ich las kürzlich den Roman “der Distelfink” von Donna Tartt, und musste beim Betrachten deiner Arbeit an diesen wundervollen Roman denken, bei dem es um das Verschwinden des Gemäldes von Carel Fabritius aus dem 16. Jhd. geht.
    Vielleicht kennst du das Buch bereits, andernfalls empfehle ich es dir sehr!
    Herzlich:
    Silvia

    1. Danke sehr Silvia,
      Ich habe das Buch gefunden. Ins Niederländisch heißt es: het Puttertje von Donna Tartt. Das Buch habe ich jetzt bestellt beim Bibliothek. Ich komme oft in Den Haag, aber bin noch nicht ins Mauritshuis gewesen, wo das Bild ist. Hoffentlich können wir, meinem freund und ich, in einige Wochen nach Den Haag gehen.
      Vielen Dank und einem schönen Abend,
      Erna

Leave a Reply

