Prijs

20 juni 2015

Een tijdje geleden kreeg ik de vraag: “hoe komt de prijs voor een schilderij tot stand?”

In principe mag iedere kunstenaar zelf bepalen wat hij voor zijn werk vraagt. Ik kijk graag naar mijn werk als een product. Achteraf als het werk klaar is.

Bij aanvang van het “productieproces” komen er andere zaken om de hoek kijken. Je hebt te maken met inspiratie, creativiteit en vakmanschap. Natuurlijk kun je in het begin ook een stukje zakelijke overweging meenemen. Ik werk graag binnen thema’s, al ruim 30 jaar en met werk in een bepaalde stijl, dat waarborgt de uniciteit en geeft de mogelijkheid op prijsstabiliteit en waardeverhoging.

Voor verschillende technieken kun je een andere prijs vragen. Immers, een papier en potlood is niet zo duur aan materiaalkosten als een doek en olieverf. Het schilderij op bovenstaande foto  “De Atalanta” is verkocht voor € 200,00 tijdens de opening van de permanente expositie bij het restaurant “De Mediterraanse Chef” in Capelle aan den IJssel. De huidige eigenaresse zit erbij. Het was een cadeau aan haar van haar schoonvader, een kunstverzamelaar.

De prijzen voor mijn werk variëren tussen € 35,00 en € 5.000,00. Het kleinste bedrag staat voor een kleine tekening in een klein, maar mooi lijstje. Qua werkzaamheden ben ik er ongeveer een dag mee bezig, alles samengevat, want je moet ook aan het idee werken en een eventuele foto maken.

Voor het hoogste bedrag gelden precies dezelfde regels, maar daar ben ik dan ook zo’n 1 à 2 maanden mee bezig. Na aftrek van materiaalkosten en uurloon komen er nog aanvullende kosten bij. Vaak moet er commissie afgedragen worden aan bijvoorbeeld de galerie, dat kan oplopen tot 50% van het verkoopbedrag. En natuurlijk moet er belasting betaald worden. Ik doe dat ieder jaar. Onderaan mijn belastingformulier staat één regeltje waarbij een bedrag ingevuld kan worden voor freelancewerkzaamheden. Zelfs in de informatie die erbij staat wordt omschreven dat het werkzaamheden als artiest kunnen zijn. Deze inkomsten zijn vaak, of altijd, variabel. Wat er dan overblijft van het bruto bedrag van het schilderij is een redelijk modaal maandinkomen.

Natuurlijk zijn er uitschieters.

In februari 2015 bracht een schilderij van Paul Gauguin € 300 miljoen op.

En in mei 2012 werd “De Schreeuw” van Edvard Munch verkocht voor € 119,9 miljoen. Ik heb het schilderij in het echt mogen bewonderen. Het werk heeft een gemiddeld formaat en is gemaakt met onder andere olieverf en pastel. Dit schilderij werd tijdens een veiling in New York gekocht door een anonieme bieder. Degene die in ieder geval een deel van dat hoge bedrag in ontvangst mocht nemen was een Noorse zakenman wiens vader de schilder persoonlijk kende. Dit unieke en wereldberoemde schilderij is vanaf 25 september 2015 te zien in het Van Goghmuseum te Amsterdam tijdens de tentoonstelling “Munch – Van Gogh”. Ik heb zojuist het museum gebeld en de bevestiging gekregen dat “De Schreeuw” aanwezig zal zijn.

De verkoop van mijn eerste werk vond plaats in Zeeland in het jaar 1975. Ik tekende toen al een geruim aantal jaar, ook in opdracht voor klasgenoten. De eigenaar van een Zeeuws reclamebureau kwam in verband met de werkzaamheden van mijn vader bij ons thuis, hij zag mijn werk en vroeg aan mijn vader of ik voor zijn bedrijf tekeningen mocht maken. De betaling was niet slecht,  er werd een prijsafspraak gemaakt van € 15,00 per tekening.

Leave a Reply

