Thuis in de Wijk

capelle-aan-den-ijssel-2017

Wat is er nodig om je thuis te voelen in de wijk waar je woont? Dat was de vraag van de verhuurder aan zijn huurders op de bijeenkomst ‘Thuis in de Wijk’ van 31 januari 2017.

Ook ik ben naar de bijeenkomst geweest. Allereerst omdat ik mij betrokken voel bij mijn wijk, maar ook omdat een thuis, je thuis voelen, belangrijk is in deze woelige tijden. Opvallend was dat de aanwezigen uit Capelle aan den IJssel meer tevreden waren dan die uit Rotterdam.

Rotterdam. Ik werk er regelmatig. Rotterdam heeft nog meer dan Capelle: winkels om te shoppen en restaurants om te eten, bijvoorbeeld de nieuwste, met een nieuwe formule: Wagamama op de Witte de Witstraat. En de skyline van Rotterdam is adembenemend.

Maar … wonen? Dat doe ik liever in Capelle.

Waarom? Het is in Capelle groener. En groen is fris. Groen is de kleur van hoop. Groen is veilig, denk maar aan de verkeerslichten. Als die op groen springen mag je rijden, fietsen of lopen. De gemeente Capelle aan den IJssel is grotendeels ruim opgezet, met voldoende “groene” fietspaden en een heerlijk “bos”: Het Schollebos. Ik heb de baby-boompjes op zien groeien tot de grote bomen van nu, met veel variëteit. Ook daarom is Capelle in 2015 gekozen tot de groenste stad van Nederland.

Groen geeft ruimte en rust. Het is een positieve kleur en voelt daardoor veilig aan. Natuurlijk zijn regels en handhaving nodig voor de veiligheid. Overigens is naast ruimte ook licht belangrijk, overdag én ’s nachts!

Bij het thema van de bijeenkomst kwamen een aantal belangrijke aspecten naar voren. Eén ervan werd de “goedemorgen-mentaliteit” genoemd. En dat klopt. Dat is een belangrijk onderdeel waarom ik mij thuis voel. Ik ken de meeste van mijn buren en zeg iedereen gedag. Een kopje suiker of een ei lenen bij de buurman is geen probleem. Ik denk dat dit participatie is. Je mag er zelf voor zorgen dat je een goed contact hebt met je buren. En als er eens iets is, ook dat heb ik meegemaakt, dan praat je erover. Je luistert naar elkaar, maakt eventueel excuses (ik dus) en zoekt indien nodig een oplossing.

Natuurlijk is het fijn én belangrijk dat alles in je huis werkt. Daarom ben ik op 28 mei 2012 lid geworden van de klankbordgroep WoonTeamPlus in verband met het Groot Onderhoud in onze wijk. Ook toen mochten de huurders meedenken. Nu is het natuurlijk niet zo dat je als huurder alles in je wijk gaat bepalen, maar toch worden goede tips meegenomen! Of ik mij thuis voel in mijn wijk? Ik dacht van wel!

Bronvermelding:

Stichting Havensteder

Foto: Erna Daalman/Capelle aan den IJssel

 

Leave a Reply

